Jag vill berätta om min pappa, Sten Rydfjord, som under åren 1952 – 1953 byggde en båt. Pappa var ingenjör, men hade också ett stort intresse för sjön och båtar. Som son till en snickare var han också kunnig med verktyg och hade mycket av den kunskap som behövdes.

Det finns utdrag ur loggboken kvar, samt en artikel som publicerades i Sundsvalls Tidning den 11 augusti 1954.

Bygget påbörjades 1952, pappa utgick från en av Pettersons modeller men ritade inredningen själv. Han fick hjälp med skrovet i Stavreviken där också kölen sträcktes men resten gjorde han på egen hand vid Rosenborgskajen, med visst bistånd av mamma. 1954 sjösattes m/y Pim, som hon hette, en högsjömotorbåt, 8,5 m lång och 2,5 m bred. Motorn var en 10 hkrs Penta med en maxfart på 7,5 knop.

Pappa var själv med och såg ut de furor som skulle fällas till båtbygget. Stäv och spant var av ek och hela inredningen av mahogny, som tydligen min mamma polerat med liv och lust, enligt artikeln i ST. Fyra kojplatser, pentry och förvaringsutrymmen fick plats i båten som vägde ca 2,5 ton.

Eftersom min mamma kom från Finland ville de ha en rejäl båt att åka över till Vasa med. Historien förtäljer att man på den tiden fick köpa skattefri sprit om båten hade en viss storlek och att det var därför pappa valde att bygga den just så stor. Hur sant det är, vet jag inte.

Hela bygget tog alltså över två år och i juni 1954 företogs jungfrufärden mellan Sundsvall och Umeå där pappa hade sitt föräldrahem. Med på jungfrufärden var min farfar som nog var stolt även om han som karg västerbottning inte sa så mycket.

Jag föddes 1956 och tillbringade mina första somrar i denna båt, det var ofta bara jag och pappa. Någon gång 1961 – 62 såldes Pim till Stockholm. Köparen skrev senare ett tackbrev där de berättade hur nöjda de var med Pim.

 

Ett par kommentarer ur loggboken, skrivna av min pappa:

 

Sommaren 1955. Umeå – Vasa t o r.

Tåg till Helsingfors hela familjen med farmor och farfar. Mamma Gunvor stannade i Helsingfors eftersom Annelis fanns med i hennes mage.

Övriga fick en strapatsrik färd från Vasa via Långskär. Kom på något sätt ur kurs på svenska sidan. Vädret dåligt med stormvindar. Stötte på grund som dessutom hette Gunvors grund, enligt sjökortet. I Helsingfors var Gunvor orolig och höll kontakt med Segelsällskapet i Vasa tills skepparen (pappa) hördes av från Holmsund. Han hade haft det nog jobbigt med ansvaret för sina båda föräldrar. Allt gick ändå bra, trots att vädret gjorde att överfarten tog ovanligt lång tid.

 

22/6 1958.

Kort visit i Vindhem utan angöring. Mål Sundsvall. Landade M och I kl 21 för I måste iland pga vissa omständigheter. Styrde ut mot Vindhem igen. Tvärs Vindskärsvarv. Tjocka. Sikt ca 1 kabellängd. Kurs 125gr. Ankom Vindhem som beräknat. Klädde om och gick upp och åt seglarvickningen, sandwich och kyckling 9:-. Nu mår jag gott.

 

1/7 kl 02.15.

M har kojat redan 23.10. Jag styr nu in mot Övik, har kokat kaffe och tagit en konjak. Spegelblankt och en härlig soluppgång. Livet värt att leva på detta sätt. M sover.

 

02.30.

Väckte M för att han skulle titta på den underbara morgonen och inloppet till Övik. Han tittade ut och sa ”jag mår bra – vackert”, varpå jag körde honom till kojs igen.

 

Semester 1959

 

14/7 23.15

Ankom Vindhem för övernattning. Annelis somnade vid Vindskärsvarv. Dåligt med kajplats i Vindhem. Fortsatte till Spikarna.

 

15/7 7.30

purrade Annelis oss

 

19.55

Ankomst Ulvöarna. Så fint väder! Kastade ankaret i sjön!

 

16/7

Ankom Skagshamn. Ankrade i härlig liten vik. Skepparen kastade ankare nr 2 i sjön. Draggning lönlöst.


Minnet inskickat av Annelise Rydfjord.

 

Dela med dig av dina båtminnen

Här kan du berätta om dina erfarenheter och minnen av livet med fritidsbåt. Ditt bidrag sparas i länsmuseets arkiv för framtida generationer. Till insamlingen.