Murberget friluftsmuseum
Friluftsmuseet
Visning av Murberget Friluftsmuseum. Hur bodde man förr? Hur var det att gå i skolan? Och vilka var de som bodde i husen innan man flyttade dem till museet? Innehåll anpassas efter målgrupp. (Visas maj-sep).
Tidsåtgång: 1 timme.
Visningarna kan kopplas till följande centrala innehåll i lgr 22 (historia):
Åk 1–3 Hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider. Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
Åk 4-6Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor. Olika orsaker till och konsekvenser av emigrationen från Sverige.
Åk 7–9 Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet. Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt.
Beredskapstid
Hur var det att leva i Sverige under andra världskriget? Hur kommunicerade man med varandra utan vare sig tv eller internet? Vad åt man i ransoneringstider? Under programmet får eleverna reflektera kring frågeställningar som relaterar historien till nutid. Eleverna kommer att få i uppdrag att läsa och kritiskt granska äldre brev samt själva prova på att skriva brev.
Plats: Prästgården.
Tidsåtgång: ca 1 timme.
Åldersgrupp: Högstadium/gymnasium.
Visningarna kan kopplas till följande centrala innehåll i lgr 22 (historia):
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.