När: 26 oktober–3 november (måndag 28/10 stängt)
Var: Se respektive aktivitet.

25 oktober–25 november
Simstävling

Nu är det dags att öppna upp datorerna igen för den nya simstävlingen!
Höstens utmaning är att välja en offentlig byggnad i Västernorrland och bygga den i The Sims 4. Välj mellan EW-stugan, Arkenbiblioteket, Babelsberg eller ett hus du är sugen på!

Vinnaren lottas ut bland deltagarna och får ett presentkort på Electronic Arts app, EA, eller från vår fina museibutik.
Det här är en aktivitet som inte äger rum på museet, utan du deltar hemma från din dator, oavsett var du bor.

Mer info kommer!

Fredag 25 oktober
Mörkervandring kl. 18.30 och 19.30

Vad var det för ljud? Rörde det sig där borta? Är det nåt som ligger där framme? Är det nån efter oss! Följ med på en spännande vandring bland mörka hus och lyssna på kusliga historier.

Viktig info:
Från 10 år och uppåt. Vandringen går i oländig terräng i mörker och tar ca 45 minuter. Kläder efter väder. Ficklampor undanbedes.

Föranmälan till: pedagogik@vnmuseum.se, meddela antal vuxna och barn, namn och telefon. Vi möts i entrén på museet.

I samarbete med Härnösands gymnasiums estetprogram.

Lördag 26 oktober
!Slöjdbang! kl. 12.00–15.00

Slöjdbang vänder sig till alla åldrar! Bland annat kan du slöjda vid skaparbordet i entrén.

Tisdag 29 oktober
Familjevisning av Nycklar till vår tid kl. 13.00

Vad är en vikarievärja? Och varför finns det ett gäddhuvud i en monter? Hur länge har vi haft telefoner hemma egentligen? Vi tar oss från 1700-talet hela vägen fram till idag.

Visning för hela familjen, samling i utställningen Nycklar till vår tid. Visningen tar ca 30 minuter.

Onsdag 30 oktober
Speldag kl. 13.00–15.00

Spelpjäser, tärningar, kort och handkontroller. På museet finns spel i alla dess former som du kan få prova under hela eftermiddagen. Välj mellan brädspel, kortspel, VR-spel och datorspel. Kom och testa något nytt, eller en gammal favorit!

Passar bäst för lite större barn och tonåringar.

Drop in. Studion, 1 trappa ner.

Torsdag 31 oktober
Lerverkstad kl. 13.00–15.00

Lera har använts i tusentals år för att tillverka föremål av alla slag, och i våra utställningar finns massor av det materialet!
Välkommen till Studion och tillverka något eget i lera. Ta en tur i utställningarna och inspireras till ditt eget skapande.

Barn under 8 år i vuxens sällskap.

Drop in. Studion, 1 trappa ner.

Fredag 1 november
Workshop: Utemat

Innan elspisen kom, hur tillagade man sin mat då egentligen? Med eld såklart! Välkommen på workshop där vi tillsammans lagar mat över öppen eld.

Vi håller två workshops med olika teman:
Kl. 10.00–12.00: Laga lunch! Tillsammans gör vi vår lunch, från att göra upp eld till att äta den.
Kl. 13.00–15.00: Baka fika! Visste du att det går utmärkt att baka på öppen eld? Det testar vi tillsammans, men först måste vi få igång elden.
Plats: Eldstaden, Murberget friluftsmuseum

För barn mellan 712 år. Barn under 10 år ska ha en medföljande vuxen. Max en vuxen per barn.

Maxantal 10 barn/gång.

Anmälan: Senast onsdag 30/10 till pedagogik@vnmuseum.se. Ange antal barn och vuxna, samt ålder på barnen och ev specialkost.

Lördag 2 november
Lovbio: Skogsdjuren kl. 13.00–13.40

Skogsdjuren är en charmig och fängslande berättelse om de små djurens stora hemligheter. Sånt vi kan ana, se och känna igen i naturen. Men också hittills okända sällsamheter i djurens gemensamma tillvaro.

Två filmer visas, Den sista höstdagen och Stenkullen.
Plats: Hörsalen.
Tid: 13.00.

Den sista höstdagen:
Trädens löv har guldkant och rostigare toner. Snart ska frostens andedräkt få dem att släppa taget om grenarna. Men först ska skogens djur samlas för att ta avsked av hösten och varandra. Det är dags för Den sista höstdagen!

Stenkullen:
En liten näbbmusfamilj, bestående av mamma, tre barn och mormor, bor vid bäcken. Men en dag kommer ett kraftigt regn som förstör dammen uppströms och förändrar landskapet. Familjens hus förstörs och de tvingas lämna sina hemtrakter på jakt efter en ny boplats. I tumultet efter översvämningen möter de en ensam äldre, lite dement musfarbror som har en skattkarta i form av ett frimärke. Kanske leder den till det förlovade landet – Stenkullen?

Total speltid: 40 min. Språk: svenska.

Efter filmerna kan du spela skogsbingo! Gå ut i skogen och se om du kan hitta tre i rad!

Söndag 3 november
Hjälp en arkeolog att sortera fynd från en utgrävning! kl. 13.00–15.00

Kom och träffa Fredrik som är arkeolog, han har precis gjort en utgrävning och behöver din hjälp för att sortera fynden!

Plats: I utställningen Forntidsresan, Västernorrlands museum
Tid: 13.00–15.00

För barn upp till 12 år.

26 oktober–3 november
Att göra på egen hand:

Aktivitetsboken forntiden
Audioguiden, inklusive uppdrag
Höstpyssel i studion
Tipspromenad om hösttraditioner

Tillgänglighet:
• Utställningar och Studion finns en trappa ner i museibyggnaden.
• Hiss från entréplan finns.
• Toaletter finns i museets entréhall, inkl. tillgänglighetsanpassad toalett.
• Plats för handikapparkering 20 m från entrédörrarna.