Med utsikt och kontroll över Ångermanälven, skyddad av murar av trä, var borgen i Styresholm ett riktigt maktcentrum. Här har såväl pirater som kronan utövat sin makt över människor, handel och varor. Folk innanför och utanför borgens gränser fick lov att anpassa sig. Se ut över älven och lev dig in i hur det var att bo på fogdeborgen under medeltiden.

Ta del av kulturarvet på plats där det hände, och via din mobiltelefon

Följ med på en kulturarvsupplevelse där historien väcks till liv med nyskrivna berättelser av Kalle Holmqvist och originalillustrationer av Mats Vänehem. Onsdag 3 juli finns länsmuseet på plats vid resterna av den medeltida fogdeborgen Styresholm. Ta med dig din mobiltelefon och hörlurar och prova den alldeles nya mediaguiden Maktcentra längs Ångermanälven – De medeltida borgarna Styresholm och Pukeborg. Vill du lyssna på berättelserna i förväg? Starta mediaguiden här.

Program

Kl. 13.30 till 15.30 visningar på plats av arkeolog Madeleine Nilsson. Du kan också vandra runt på egen hand och lyssna till berättelser från medeltidens Styresholm. Länsmuseet finns på plats och visar hur mediaguiden används.

Glöm inte hörlurar och en fulladdad mobiltelefon. Du kan också lyssna på berättelserna i förväg.

OBS Restaurangen på Hola folkhögskola har sommarstängt. Vi rekommenderar egen medhavd picknick.

Hitta till Styresholm

Google maps.

Program på Häxmuseet på förmiddagen

Samma dag kl. 09.00 till 11.30 presenteras mediaguiden Den dolda tragedin – Häxprocesserna i Torsåker, Dal och Ytterlännäs.
Se program här.

Kulturarvsresan

Mediaguiden Maktcentra längs Ångermanälven är en del av Kulturarvsresan, fem upplevelser om medeltidens och stormaktstidens Ångermanland.

För frågor om eventet och om mediaguiden kontakta kajsa.hartig@vnmuseum.se