Zachris Pehrsson

Zachris Pehrsson, föddes år 1793 i Lidgatu, Ådalsliden och dog 1871. Han var redan som barn intresserad av att snickra. Han lärde sig att snida och göra ritningar, med inspiration från böcker och stilmöbler som han såg, i Ådalen och genom utbyte med andra snickare. Han var släkt med författaren och konstnären Pelle Molin som beskriver Zachris Pehrsson som skalden, skulptören. Zakre Pers, som han kallades, var också en person man kunde gå till för att få goda råd.

Lejonsprättar och rosor

Som ung förlorade han sin trolovade. Hans favoritmotiv var snidade rosor. Enligt sägnen hörde ihop med de rosor han la på sin älskades grav. Men han har också gjort flera roliga ”Lejonsprättar”, stolar, sängar, chiffonjéer och annat. Zachris Pehrsson signerar nästan alltid sina arbeten med årtal och initialer.

Han gifter sig senare med Märtha Hansdotter-Häggman. De fick inga barn men adopterade systersonen Josef Josefsson Westin. Zachris Pehrsson dog av slaganfall vid 78 år ålder.

Klockställ med lejon. Av Zachris Pehrsson, 1815. Inv. nr: M1462.

Rik schablonsamling i museisamlingarna

På Västernorrlands museum finns också en samling med schabloner och mallar som Pehrsson använt i sitt arbete. Samlingen skickades som post till museet år 1831 av en släkting till Pehrson, EJ. Lidholm i St. Louis som tagit med sig samlingen då han emigrerade till Amerika i slutet av l800-talet. Den innehåller ca. 50 idéer och förlagor. Pehrsson kopierade från böcker och prövade hur stolar, soffor och predikstolar tog sig ut i nyklassicism respektive rokoko. Många av idéerna kom troligen aldrig längre än till planeringsstadiet.

Alla mallar är utskurna från välanvända fulltecknade pappersark. Zachris Pehrsson var intresserad av främmande djur och miljöer. Diverse exotiska djur finns avbildade, däribland en kamel och en gam, orangutanger, babianer och ormar. Schablonsamlingen är intressant eftersom den ger en inblick i hur han arbetade.

Konservatorn berättar – Anne Braun om konservering av dörrdekorationer snidade av Zachris Pehrsson.

I utställningen Händers verk finns en pardörr med snidade dekorationer av rosor och rosetter, tillverkade av Zachris Pehrsson. Lyssna till när konservator Anne Braun berättar om konserveringsarbetet på dörrarna inför utställningen.

Sorgesång

En dikt hittades av en släkting 1948. I sorgen efter sin trolovade skrev Zachris Pehrsson en sorgesång i 15 verser: Sorgesång – ett välmenande äreminne – över dygdiga jungfru Märta Eriksdotter i Näsåker. vilken avled kl 3 om morgonen den 15 juni 1820= 23 1/2 år gammal.

Klicka på fliken nedan för att läsa hela dikten: