På plats i utställningen

Här finns skolprogram för dig som besöker utställningen på museet. Lärarhandledningar kommer inom kort.

Anmälan sker till pedagogik@vnmuseum.se

Forntidsresan

Visning av utställningen Forntidsresan och introduktion av det digitala spelet Crafthunter. Möjlighet att kombinera med skapande aktiviteter i Pedagogiska verkstaden. Åldersgrupp går att anpassa.

Tidsåtgång: ca 1,5 timme.
Gratis för grundskola och gymnasium.

Att leva i Västernorrland under Forntiden

Vi är i utställningen Forntidsresan med särskilt fokus på redskap och hantverket. Utifrån det digitala spelet Crafthunter utvidgas elevernas förståelse för hur människor levt på denna plats och varför de lämnat de spår de har gjort. Att få en känsla för historien på den plats man lever, bor och går i skolan, har stor betydelse för hur vi utvecklar hållbara relationer till platsen idag. I programmet ingår även att arbeta med lera i den Pedagogiska verkstaden.

Åldersgrupp går att anpassa.

Tidsåtgång: ca 2,5 h
Gratis för grundskola och gymnasium

Tema Istiden och landhöjning

Visning av Forntidsresan med fokus på istid och landhöjning.

Filmvisning i Pedagogiska verkstaden på teman. Skapande i verkstaden med färg och lera.

Åldersgrupp går att anpassa.

Tidsåtgång: ca 2 h.
Gratis för grundskola och gymnasium.

Pedagogisk utvecklare, Sofia Eriksson-Bergström:
E-post: sofia.eriksson-bergstrom@vnmuseum.se